Tajuk:
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Melalui Tayangan Video
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Melalui Tayangan Video
Permasalah kajian:
Subjek Sains dan Perdagangan merupakan dua subjek yang banyak melibatkan konsep dan fakta yang perlu diketahui oleh setiap pelajar bagi mencapai matlamat dan objektif pembelajaran bagi subjek tersebut. Walau bagaimanapun, kebanyakan pelajar mengalami masalah dalam mengingat dan memahami konsep dan fakta yang telah dibincangkan. Salah satu faktor yang menyumbang kepada permasalahan tersebut adalah disebabkan oleh kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru tidak efektif.
Subjek Sains dan Perdagangan merupakan dua subjek yang banyak melibatkan konsep dan fakta yang perlu diketahui oleh setiap pelajar bagi mencapai matlamat dan objektif pembelajaran bagi subjek tersebut. Walau bagaimanapun, kebanyakan pelajar mengalami masalah dalam mengingat dan memahami konsep dan fakta yang telah dibincangkan. Salah satu faktor yang menyumbang kepada permasalahan tersebut adalah disebabkan oleh kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru tidak efektif.
Pembelajaran sains dan Perdagangan adalah sesuatu yang berkait rapat dengan konsep serta memerlukan kefahaman yang jelas untuk dikaitkan dalam kehidupan seharian. Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Melalui Tayangan Video dapat membantu pelajar dalam memahami serta menguasai konsep yang telah dipelajari dengan baik. Penguasaan ini dapat membantu pelajar dalam mengaplikasikan konsep tersebut pada permasalahan semasa yang dinyatakan samada dalam perbincangan mahupun peperiksaan. Pendekatan ini juga dapat membantu pelajar dalam mengingat sesuatu fakta dengan baik di samping dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menarik.
No comments:
Post a Comment