Saturday, November 7, 2009

TUGASAN KUMPULAN : ULASAN BUKU

Buku
  1. Action Research Principles and Practice 2nd edition (Jean McNiff)
  2. Curriculum Action Research a Handbook of Methods and Resources For The Reflective Practitioner 2nd edition (James McKernan)
DEFINISI KAJIAN
Kajian tindakan adalah merupakan satu penyelidikan yang melibatkan proses inkuiri refleksi kendiri ke atas sesuatu amalan yang kita fikirkan perlu ke arah peningkatan dan penambahbaikkan. Kajian ini dilakukan oleh peserta dalam situasi sosiai itu sendiri (guru/pendidik) melalui tindakan praktik mereka sendiri yang bertujan untuk mningkatkan kualiti amalan masing-masing dan meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi dimana amalan itu dilkukan. Kajian ini dapat dijalankan melalui proses mengenal pasti masalah, merancang tindakan, menilai tindakan yang diambil dari segi keberkesanannya dan akhirnya hasil kajian akan disalurkan kepada masyarakat untuk kebaikan bersama.

kajian tindakan juga merupakan satu proses reflektif yang dijalankan secara bertujuan dan bersistematik dan memerlukan satu pembuktian yang untuk menyokong sesuatu kenyataan dan bermatlamat untuk mengubah atau meningktkan amalan.


Sesuatu dinamakan Kajian Tindakan juga adalah apabila;

1. Adanya refleksi dan peningkatan / penambah baikkan kepada kerja /situasi mereka.
2. Wujudnya hubungan antara refleksi dan tindakan
3. Bukan untuk kepentingan sendiri tetapi untuk orang orang lain yang berada dalam situasi yang sama dengan pengkaji. – contohnya, dalam bidang pendidikan
4. pembelajaran secara progresif yang melibatkan (planning, action, observing, reflecting and replanning)

No comments:

Post a Comment