Sunday, November 8, 2009

AKTIVITI 1 : Tugasan 1 (Ulasan Buku)

Tajuk Buku : Action Research Principle and Practice (2nd Edition)
Penulis : Jean McNiff with Jack Whitehead , 2000.


KONSEP KAJIAN TINDAKAN

Kajian tindakan merupakan penyelidikan terhadap sesuatu amalan (practice) yang dirancang dan dilaksanakan untuk melihat kebekerkesanannya dalam mencapai objektif ke arah penambahbaikkan amalan yang sedia ada. Sekiranya hasil kajian adalah berjaya, ianya harus dibentangkan dengan mengemukakan bukti bagi mengukuhkan lagi dakwaan tersebut. Kajian tindakan juga melibatkan pembelajaran melalui tindakan dan refleksi. Ianya juga adalah merupakan penyelidikan yang dilakukan secara berterusan.

Asas-asas Proses Kajian Tindakan
  1. "Review" amalan semasa
  2. Kenalpasti aspek yang ingin diperbaiki
  3. "Imagine" tindakan yang akan diambil
  4. Cuba laksanakan tindakan tersebut dan lihat apa yang akan berlaku
  5. Daripada hasil yang dicapai, lakukan perubahan pada perancangan dan buat tindakan semua.
  6. Nilai hasil kajian dan sekiranya tidak mencapai objektif yang ditetapkan, modified semula tindakan tersebut sehingga objektif tercapai.
Sesuatu dinamakan Kajian Tindakan juga adalah apabila;
  • Adanya refleksi dan peningkatan / penambah baikkan kepada kerja /situasi mereka.
  • Wujudnya hubungan antara refleksi dan tindakan
  • Bukan untuk kepentingan sendiri tetapi untuk orang orang lain yang berada dalam situasi yang sama dengan pengkaji. – contohnya, dalam bidang pendidikan
  • Pembelajaran secara progresif yang melibatkan (planning, action, observing, reflecting and replanning)

Dalam buku James McKernan yang bertajuk
"Curriculum Action Research a Handbook of Methods and Resources for the Reflective Practitioner 2nd edition", belia mendifinisikan kajian tindakan sebagai satu penyelidikan yang melibatkan proses inkuiri refleksi kendiri ke atas sesuatu amalan yang kita fikirkan perlu ke arah peningkatan dan penambahbaikkan. Kajian ini dilakukan oleh peserta dalam situasi sosial itu sendiri (guru/pendidik) melalui tindakan praktik mereka sendiri yang bertujuan untuk mningkatkan kualiti amalan masing-masing dan meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi dimana amalan itu dilkukan. Kajian ini dapat dijalankan melalui proses mengenal pasti masalah, merancang tindakan, menilai tindakan yang diambil dari segi keberkesanannya dan akhirnya hasil kajian akan disalurkan kepada masyarakat untuk kebaikan bersama.


Prosuder Kajian Tindakan.

Bagaimana kajian tindakan boleh dilaksanakan ?

1. KAEDAH PEMERHATIAN DAN PENCERITAAN

a)Data Penceritaan (narrative data)
Pemerhatian menggunakan setting semulajadi tingkahlaku yang dikaji. Contohnya, pengkaji university akan masuk dalam bilik darjah untuk mengkaji kesan projek perintis.

b)Pemerhatian peserta(participant observation)
Amalan kajian yang dilakukan dengan mengambil bahagian dalam kumpulan sosial yang sedang dikaji.

c)Rakaman anekdot(anectodal records)
Merupakan verbatim-penceritaan. Perkara yang bermakna akan diperhatikan dalam setting kajian. Setiap anekdot akan dicatat secepat mungkin selepas ia berlaku.

d)diari/journal
Merupakan dokumen peribadi.

e)Rakaman video(videotape record)

f)fotografi

2. TEKNIK BUKAN PEMERHATIAN,TINJAUAN DAN LAPORAN KENDIRI

a) Soal selidik

b)Temubual


MENGUMPUL DAN MENGANALISIS DATA

- Pengumpulan data dikategorikan kepda tiga kumpulan utama

1. pen dan kertas (nota lapangan/jurnal/diari/soalselidik
2. kaedah langsung (temubual/perbincangan)
3. ostensif (temubual yang dirakam/videotape/pembentangan)


-Penganalisisan data berdasarkan persoalan berikut:

Bagaimana saya memantau tindakan tersebut? Bagaimana saya memerhati dan
menjelaskan tentang apa yang berlaku?
  • rekod penulisan tentang perkara dan tindakan yang difikirkan dalam jurnal refleksi
  • meminta pandangan orang lain untuk memantau tindakan pengkaji
  • berdasarkan maklumat yang diperoleh pengkaji membahagikan dapatan mengikut kumpulan data tertentu.
  • pengkaji menetapkan kriteria tertentu berdasarkan objektif kajian

No comments:

Post a Comment