Sunday, November 8, 2009

AKTIVITI 3 : Tugasan 3 - Ulasan Kajian Tindakan Kolokium DPLI Jan'09

ARTIKEL 1:
Meningkatkan Pemahaman dan Suasana Pembelajaran Pelajar bagi Subjek
Biologi Tingkatan Empat Menggunakan Kaedah Peta Minda Secara
Berkumpulan.

Oleh;
Hasmalina Hamzah & Hazwin Dalila Haris

1. PERNYATAAN MASALAH

Kaedah pembelajaran yang sering digunakan dalam subjek Biologi adalah dengan menggunkan kaedah kuliah / Chalk and Talk dimana kaedah hanya menlibatkan komunikasi sehala. Keadaan ini menyebabkan pelajar agak bosan semasa P&P berjalan dan seterusnya akan memberi kesan kepada tahap pemahaman pelajar terhadap mata pelajaran yang diajar. Pelajar sukar untuk memahami setiap isi kandungan bagi subjek Biologi dan juga menganggap bahawa subjek ini adalah subjek yang susah. Tahap pemahaman yang tinggi di kalangan pelajar terhadap mata pelajaran yang diajarkan adalah bergantung kepada teknik dan kaedah pembelajaran yang dugunakan oleh guru di dalam kelas. Guru seharusnya mewujudkan komunikasi dua hala di antara guru dan pelajar dan bagi subjek ini adalah lebih baik sekiranya proses P&P yang dijalankan adalah berpusatkan pelajar.


2. METODOLOGI KAJIAN

Metodologi
Kajian dilakukan melalui 4 kitaran iaitu perancangan, tindakan, pemerhatian dan juga refleksi dalam mengkaji keberkesanan kaedah peta minda secara berkumpulan. Dalam melaksanakan kaedah ini, pengkaji memilih subtopik yang sesuai dalam subjek Biologi iaitu dalam subtopik Nutrisi. Penerangan kepada subtopik tersebut akan diberikan terlebih dahulu melalui penggunaan CD-ROM sebagai Bahan Bantu Mengajar. Selepas itu, guru akan memberi arahan kepada pelajar untuk membentuk beberapa kumpulan dan setiap kumpulan akan mendapat tajuk2 kecil untuk dibincangkan seterusnya menghasilkan peta minda. Pada akhir P&P pelajar akan diminta untuk membentangkan di dalam kelas hasil perbincangan yang telah diperolehi.

Setting Kajian
Kajian dijalankan selama 4 minggu pada setiap waktu P&P bagi subjek tersebut. Pelajar diberi masa selama 20 minit untuk mengadakan perbincangan untuk menghasilkan peta minda. Selepas itu, pelajar diberi masa selama 5 minit untuk membentangkan peta minda yang telah dihasilkan hasil daripada perbincangan dalam kumpulan.

Sampel Kajian
Jumlah responden yang digunakan dalam kajian tindakan ini adalah seramai 60 orang pelajar tingkatan 4.


3. PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA

Pengumpulan Data
Pengumpulan data telah dilakukan melalui tiga kaedah iaitu melalui pemerhatian, edaran borang soal selidik kepada responden serta temubual (berstruktur dan tidak berstruktur). Pemerhatian yang dilakukan adalah meliputi aspek tingkah laku pelajar, kerjasama dan interaksi sesama pelajar serta kreativiti yang mereka hasilkan. Bagi penilaian borang soal selidik pula, ia meliputi tema pemahaman, suasana keseronokan dan tema komunikasi berkesan.


Penganalisaan Data
Data yang dihasilkan adalah berbentuk kuatitatif yang dihasilkan daripada analisis borang kaji selidik dan juga berbentuk kualitatif yang dihasilkan melalui kaedah pemerhatian dan temubual.


4. IMPLIKASI KAJIAN

Hasil kajian mendapati bahawa kaedah peta minda secara berkumpulan dapat menarik minat pelajar terhadap sesi pembelajaran kerana wujudnya interaksi dua hala. keadaan ini sekaligus dapat membantu pelajar dalam memahami dan mengingati konsep dan istilah yang terdapat dalam bab nutrisi itu. Selain daripada itu, melalui kaedah ini, pelajar dapat meningkatkan serta memperbaiki komunikasi pelajar melalui perbincangan yang dilakukan.


5. APA YANG DIPELAJARI DARIPADA KAJIAN INI

Melalui dapatan hasil kajian ini, menunjukkan bahawa kaedah peta minda secara berkumpulan adalah salah satu kaedah yang dapat diaplikasi dalam proses P&P bagi menarik minat pelajar terhadap proses pembelajaran yang dijalankan. Melalui kajian ini juga, didapati bahawa kaedah peta minda secara berkumpulan dapat menarik minat pelajar terhadap proses P&P sekaligus meningkatkan kefahaman serta ingatan terhadap sesuatu topik yang sedang dibincangkan. Kaedah ini bukan sahaja diaplikasikan dalam subjek Biologi, namun ianya juga boleh diaplikasikan di dalam subjek-subjek yang lain. Pendidikan sehala seperti penyampaian dalam bentuk kuliah, dimana peajar hanya mendengar apa yang disampaikan oleh guru tanpa sebarang aktiviti yang dijalankan oleh pelajar menyebabkan pelajar akan cepat merasa bosan dengan pembelajaran yang dijalankan. Oleh sebab itu, guru harus bijak dalam merancang aktiviti yang melibatkan pelajar bagi menarik minat mereka terhadap proses pembelajaran yang dijalankan. Dengan minat yang ditunjukkan ia juga akan memberi kesan yang positif terhadap tahap pemahaman pelajar tentang sesuatu topik yang dibincangkan.


6. CADANGAN DAN PENAMBAH BAIKKAN

Beberapa cadangan dan penambah baikkan yang boleh dilakukan terhadap hasil kajian ini. Antaranya adalah;
a. Tempoh kajian perlu dilanjutkan bagi memperoleh hasil kajian yang lebih jitu.
b. Guru harus memastikan bahawa pengagihan ahli di dalam setiap kumpulan adalah adil dan saksama dimana, wujud keseimbangan jumlah pelajar yang bijak dan lemah di dalam sesebuah kumpulan. Hal ini adalah bertujuan untuk mewujudkan program kerjasama dan saling bantu membanti di dalam kumpulan. Program mento mentee juga boleh diwujudkan dalam kumpulan.
c. Dalam melakukan penilaian terhadap prestasi pelajar, adalah lebih baik sekiranya menggunakan kaedah ujian berterusan berbanding dengan temubual, kerana melalui ujian berterusan yang diberikan, kita dapat melihat sejauh mana pelajar dapat memahami serta mengingati konsep-konsep yang telah dipelajari dalam subjek tersebut melalui hasil pengumpulan data yang berbentuk kuantitatif (markah ujian)

7. KESESUAIAN KAJIAN DENGAN KONSEP KAJIAN TINDAKAN

Kajian ini adalah sesuai dengan konsep kajian tindakan. Walau bagaimanapun, tajuk bagi kajian ini perlu diubah kepada yang lebih ringkas dan tepat. Cadangan tajuk adalah " Pelaksanaan Kaedah Peta Minda Berkumpulan Dalam Subjek Biologi Tingkatan Empat".

No comments:

Post a Comment