Sunday, November 8, 2009

AKTIVITI 2 : Tugasan 2 - Ulasan Jurnal

Jurnal 1 :
Adaptive Use Patterns of Secondary School Classroom Environments
Penulis: Aleksander Sztejnberg & Edward F.Finch (2006)
(School of the Built Environment, Heriot-Watt University, Edinburgh, UK)

Tujuan Kajian

Untuk mengkaji bagaimana guru-guru sekolah menengah dapat menyesuaikan penggunaan persekitaran pembelajaran dalam kelas. Pendekatan ilustrasi adalah dengan melihat hubungan di antara gaya pengajaran, gaya pembelajaran dan penyesuaian penggunaan ruang di dalam kelas.

Reka bentuk / Metodologi / Pendekatan
  1. Pemerhatian ruang (Mapping)
  2. Borang Soal Selidik
  • Principle of Adult Learning Scale (PALS) - menumpukan kepada soalan yang dapat mengenalpasti dan menghuraikan gaya pembelajaran guru. Terdapat 44 soalan dan dipecahkan kepada dua bahagian. Bahagian pertama adalah 20 kenyataan yang negatif dan bahagaian kedua adalah 24 kenyataan yang positif.
  • Borang soal selidik yang lebih menfokuskan kepada soalan berkaitan dengan bentuk fizikal kelas (ruang) kelas itu sendiri.
Sampel Kajian

Sampel kajian telah di ambil di 10 buah sekolah menengah yang terdiri dari 5 buah bandar di Poland (Opole, Glubczyce, Kedzierzyn, Lututow dan Racoborz)
Jurnal 2:
Environmental Problem Solving in Learning Chemistry for High School Students
Penulis: Munir Tanrere , 2008
(Journal of Applied Sciences in Environmental Sanitation)


Tujuan Kajian

Meningkatkan pengajaran Kimia melalui pelaksanaan kaedah Pembelajaran Melalui Penyelesaian Masalah (Problem Based Learning PBL).

Metodologi Kajian

Kajian dijalankan dalam dua pusingan dimana setiap kitaran mengandungi perancangan, tindakan, pemerhatian dan juga refleksi.

Pengumpulan Data
  1. Borang Soal Selidik
  2. Pengujian
Hasil Kajian

Hasil kajian menunjukkan kaedah PBL dapat meningkatkan kualiti dalam pembelajaran Kimia dan membantu pelajar-pelajar dalam meningkatkan motivasi, keaktifan pelajar di dalam kelas, kreativiti dan mewujudkan kerjasama di kalangan pelajar.

JURNAL 3:
The design and application of technology-based courses in the mathematics classroom (Rekabentuk dan penggunaan kursus berasaskan teknologi dalam kelas matematik)
Penulis: Joey Offer, Beth Bos

Kebanyakan pelajar meghadapi masalah dengan pembelajaran matematik peringkat menengah. Penyelidik mengkaji strategi alternatif dan pendekatan yang boleh memberi motivasi dalam pembelajaran matematik seterusnya menggalakkan pembelajaran secara konseptual berlaku. Satu cara yang dikenalpasti ialah kursus bersasaskan teknologi (technology-based course). Elemen rekabentuknya memberi penekanan kepada aspek motivasi dan kognitif. Rekabentuk kajian menggunakan kaedah pendekatan dunia sebenar bagi membentuk motivasi pelajar. Dari aspek kognitif, kursus dibina supaya dapat membantu pelajar mengaitkan isi kandungan pembelajaran dengan dunia sebenar sekaligus menambah pemahaman terhadap konsep yang sukar dalam matematik.


JURNAL 2:
Computer game development as a literacy activity (Perkembangan permainan komputer sebagai aktiviti literasi)
Penulis: Ron Owston,Herb Wideman, Natalia Sinitskaya Ronda,Christine Brown

Kajian ini mengkaji peggunaan permainan komputer sebagai aktiviti pedagogi untuk meningkatkan motivasi dan minat pelajar dalam pembelajaran. Melalui penggunaan permainan komputer juga pelajar dapat memperbaiki kemahiran menulis dan membaca,seterusnya membina kemahiran baru dalam kemahiran literasi digital.Kandungan kurikulum yang sama diajar kepada dua kumpulan yang berbeza dalam tempoh masa 10 minggu.

1 comment:

  1. Anda hanya meletakan nama penulis dan tajuk artikel tetapi tidak menyatakan Nama Jurnal berkenaan.Bila menyatakan ulasan artikel,sangat penting bagi mengetahui apakah major finding kajian dan juga kaedah yang digunakan. 10q

    ReplyDelete