Sunday, November 8, 2009

AKTIVITI 3 : Tugasan 3 - Ulasan Kajian Tindakan Kolokium DPLI Jan'09

ARTIKEL 2:
APLIKASI PENGUBAHSUAIAN TINGKAH LAKU KE ATAS PELAJAR PENDIDIKAN KHAS MENGGUNAKAN TEORI PELAZIMAN OPERAN

Oleh;
Badrul Hisham Majid, Junaidon Abdul Majid & Hafis Mohamad Dom

1. PERNYATAAN MASALAH
Kajian telah dijalankan ke atas pelajar daripada Program Pendidikan Khas Integrasi di Sekolah Menengah Tun Tuah. Sepanjang pemerhatian pengkaji, mereka mendapati bawaha terdapat pelajar di dalam program ini sering menunjukkan perlakuan yang negatif seperti perlakuan lucah semasa sesi pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan. Keadaan ini menyebabkan pelajar tersebut tidak dapat memberi tumpuan semasa sesi P&P sedang dijalankan dan juga boleh mengganggu perhatian rakan-rakan yang lain. Oleh sebab itu pengkaji cuba untuk menilai sejauh mana penggunaan teori pelaziman operan ini dapat mengubah tingkah laku pelajar tersebut serta dapat meningkatkan tumpuan pelajar semasa P&P sedang dijalankan.


2. METODOLOGI KAJIAN

Metodologi

Kajian yang dijalankan adalah melalui empat kitaran iaitu merancang, melaksana, pemerhatian dan juga refleksi, dimana kitaran ini diaplikasikan ke atas empat pendekatan yang diuji dalam kajian ini iaitu, nasihat/teguran, penggunaan radio, penggunaan peralatan muzik dan juga dendaan. Pengkaji menggunakan keempat-empat pendekatan ini pada waktu yang telah ditetapkan untuk meneliti sejauhmana keberkesanan pendekatan yang digunakan dalam mempengaruhi perlakuan pelajar tersebut serta mengenal pasti pendekatan manakah yang paling berkesan dalam mencapai objektif kajian yang telah ditetapkan.

Setting kajian

Kajian ini dijalankan pada waktu P&P sedang dijalankan dan mengambil masa selama 7 minggu. Pada minggu pertama dan kedua, pengkaji lebih menfokuskan kepada aktiviti perancangan, pemilihan tajuk, penetapan kajian serta membuat pemerhatian awal. Pada minggu ketiga, pengkaji menjalankan pendekatan nasihat/teguran dimana guru memberi nasihat kepada responden yang menunjukkan perbuatan negatif. Pada minggu keempat, pengkaji menggunakan radio untuk menarik minat responden terhadap proses P&P. Pada minggu kelima pula, pengkaji menggunakan alat muzik sebagai salah satu Alat bantu Mengajar semasa proses P&P dijalankan. Pada minggu keenam, pengkaji menggunakan pendekatan dendaan iaitu membuat pengasingan responden daripada pelajar-pelajar lain. Selepas setiap pendekatan ini dilakukan, pengkaji akan melakukan pemerhatian untuk melihat perubahan jumlah kekerapan perlakuan negatif yang ditunjukkan oleh responden dan seterusnya membuat refleksi ke atas hasil yang diperolehi.


Sampel Kajian

Sampel kajian adalah seorang pelajar sahaja memandangkan kuantiti pelajar pendidikan khas dalam sesuatu kelas adalah sangat sedikit.


3. PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA

Pengumpulan Data

Pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian selepas sesuatu pendekatan dilakukan dimana pengkaji akan membuat kiraan kekerapan perlakuan negatif oleh responden. Pengumpulan data akan dikutip selama 5 hari bagi setiap pendekatan yang dilaksanakan. Pengumpulan data adalah berbentuk kuantitatif.

Penganalisaan Data

Data yang telah dikumpulkan bagi setiap pendekatan dimasukkan ke dalam satu jadual kemudian diplotkan dalam graf untuk melihat pendekatan manakah yang paling banyak mempengaruhi pengurangan tingkah laku negatif responden.


4.IMPLIKASI KAJIAN

Hasil kajian mendapati bahawa penggunaan teori pelaziman operan mampu mengurangkan tingkah laku negatif pelajar pendidikan khas. Dalam kajian ini menunjukkan, dendaan adalah merupakan pendekatan yang paling berkesan dalam mengurangkan perlakuan negatif pelajar.


5.APA YANG DIPELAJARI DARI KAJIAN TERSEBUT

Kajian ini menunjukkan salah satu pendekatan yang boleh digunakan dalam mengurangkan perlakuan negatif pelajar pendidikan khas. Sesuatu yang menarik di dalam kajian ini dimana, pengkaji cuba untuk menguji beberapa pendekatan dalam mencari langkah penyelesaian bagi permasalahan yang dihadapi. Ujian kepelbagaian pendekatan yang dilakukan adalah suatu langkah yang amat baik dimana pengkaji cuba untuk mengenalpasti beberapa langkah pendekatan yang boleh diguna pakai semasa proses P&P sedang dijalankan. Hal ini kerana, dalam berhadapan dengan pelajar yang berkeperluan khas adalah jauh berbeza dengan pelajar-pelajar biasa kerana pelajar dalam kelompok ini selalunya mempunyai sifat dan tingkah laku yang berubah-ubah dan berbeza di antara satu sama lain.


6. CADANGAN DAN PENAMBAHBAIKKAN

Selain daripada mengurangkan perlakuan negatif, guru juga perlu memberi tumpuan kepada kaedah yang dapat menarik minat pelajar kepada sesi P&P yang sedang dijalankan. Hal ini sekaligus dapat membantu guru dalam mengawal kelas semasa sesi pembelajaran sedang dijalankan. Guru juga perlu sentiasa mendekati pelajar dan cuba mencari apa yang disukai dan diminati oleh pelajar. Melalui itu, guru boleh memikirkan sesuatu kaedah atan pendekatan yang berkait rapat dengan minat pelajar tersebut agar dapat menarik perhatian mereka terhadap sesi pembelajaran yang sedang dijalankan.

Guru juga seharusnya perlu lebih menjadi kreatif dalam memikirkan pendekatan yang sesuai untuk dilaksanakan dalam P&P bagi menarik minat pelajar-pelajar pendidikan khas ini. Kepelbagaian kaedah dan pendekatan juga mungkin boleh dilaksanakan di dalam sesuatu P&P kerana setiap pelajar dalam lingkungan ini mempunyai sifat dan kebiasaan yang berbeza. Selain daripada itu, adalah dicadangkan agar tempoh pelaksanaan kajian dilanjutkan bagi memperoleh hasil kajian yang lebih jitu.

7. ULASAN dan KOMEN (Kesesuaian Kajian dengan Konsep Kajian Tindakan)

Kajian adalah sesuai dengan konsep Kajian Tindakan. Walau bagaimanapun, pengkaji seharusnya membuat kajian yang mendalam terlebih dahulu mengenai Pendekatan Teori Pelaziman Operan agar pengkaji dapat menfokuskan kepada kaedah yang telah dipilih untuk menilai keberkesanannya.


No comments:

Post a Comment